• A-merk laadpalen
  • Laadpaal keuzehulp
  • Korting bij directe betaling
  • Hoge klanttevredenheid
  • Stevig, duurzaam en weersbestendig
  • Topkwaliteit laadpalen & toebehoren!

Thuis laden. Snel, sneller, snelst.

Wat is haalbaar en wat zijn de verwachtingen in de nabije toekomst?

Een veelgehoord argument is “Ik wil zo snel mogelijk laden thuis. Dus ik wil een laadpaal met een laadvermogen van 22kW”. Dat is een logische gedachte, want hoe sneller je kunt laden hoe sneller je auto weer is volgeladen. Maar dit is niet waar de markt zich de aankomende jaren naartoe gaat bewegen..

klik hier

Begin 2021 telde Nederland ruim 273.000 stekkerauto’s. Een stijging van 38 procent ten opzichte van een jaar eerder. Onder stekkerauto’s vallen volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen. Ook komen steeds meer stekkerauto’s in particulier bezit. Dit percentage steeg naar 36 procent begin 2021 (ten opzichte van 27% een jaar eerder). De meeste stekkerauto’s zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent). Een direct gevolg van deze stijging is de vraag naar een laadpaal, bij huis of op de zaak.

bron: CBS/RDW

De ontwikkeling van laadpalen heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan en de vraagstelling verandert daarmee ook. Elektrische auto’s worden tegenwoordig (nagenoeg) allemaal uitgevoerd met een 3-fasen boordlader. Dat lijkt dan ook vanzelfsprekend, maar tot voor kort werd een groot deel van (volledig) elektrische auto’s uitgevoerd met een 1-fase boordlader. De bekendste daarvan is de Jaguar i-Pace. Dit zorgde voor de nodige uitdagingen, aangezien bij huishoudens in Nederland een 3-fasen (3x25a) aansluiting relatief standaard is. De grootste belemmering was een relatief langzaam laadvermogen, wat zich meestal beperkte tot 3,7kW (of 5,8kW met load balancing). Dit is voor Plug-in hybrides niet zo’n probleem, omdat deze een beperkte accucapaciteit hebben, maar in geval van een volledig elektrische auto kon de laadtijd hierdoor oplopen tot wel 27 uur.

Terug naar het heden: De markt van de stekkerauto’s heeft zich ontwikkeld en geleerd van het verleden. Nagenoeg alle stekkerauto’s worden tegenwoordig voorzien van een 3-fasen boordlader, waarbij het overgrote deel een maximaal laadvermogen heeft van 11kW (3x16a) en een klein deel maximaal 22kW (3x32a). 22kW is daarbij ook gelijk het maximaal haalbare laadvermogen op wisselstroom.
Bij snelladen zijn in theorie nog veel hogere laadvermogens en snelheden mogelijk, maar dit gebeurt bij snellaadpunten, bijvoorbeeld langs de snelweg, d.m.v. een andere laadtecehniek. Voor thuissituaties is dit geen optie.

Daarmee is tegelijkertijd een nieuwe behoefte gecreëerd bij de eindgebruiker, namelijk: “Ik wil thuis zo snel mogelijk mijn auto opladen”, maar is die vraag wel gerechtvaardigd?

“Ik wil zo snel mogelijk laden thuis. Dus ik wil een laadpaal met een laadvermogen van 22kW”. Dat is een logische gedachte, want hoe sneller je kunt laden hoe sneller je auto weer is volgeladen. Maar dit is niet waar de markt zich de aankomende jaren naartoe gaat bewegen.

Een veelgehoord argument is “Ik wil zo snel mogelijk laden thuis. Dus ik wil een laadpaal met een laadvermogen van 22kW”. Dat is een logische gedachte, want hoe sneller je kunt laden hoe sneller je auto weer is volgeladen. Maar dit is niet waar de markt zich de aankomende jaren naartoe gaat bewegen. Autofabrikanten sturen nu al aan op boordladers tot maximaal 11kW en het is aannemelijk dat dit in de toekomst steeds meer zal gebeuren. Daarbij is het ook de verwachting dat thuisaansluitingen van 3x25a standaard zullen blijven, waarbij 22kW laden überhaupt niet haalbaar is.

 Het is redelijkerwijs aan te nemen dat de gemiddelde elektrische rijder zijn of haar auto minimaal 8 tot 10 uur bij huis heeft staan. Een gemiddelde accucapaciteit van een nieuwe(re) elektrische auto is 70kW. Het duurt bij een laadvermogen van 11kW ongeveer 8 uur om de accu te laden van 0% naar 100%. Dus zelfs in het hoogst ongebruikelijke geval dat de accu volledig leeg is, heb je voldoende tijd om deze weer volledig op te laden. De meeste elektrische rijders zullen daarnaast niet dagelijks zoveel kilometers maken en laden vaak ook nog regelmatig onderweg. Je kunt je dus afvragen hoe vaak het zal voorkomen dat je 100% van je accu moet opladen en zelfs dan heb je daarvoor voldoende tijd in de nacht.

Natuurlijk is het marketing-technisch een prachtig verhaal: supersnel 22kW laden. In de praktijk is het vaak niet eens mogelijk. Daarvoor heb je minimaal een 3x35a thuisaansluiting nodig, waar je ook nog eens fors meer vastrecht voor moet betalen. Bovendien zijn elektrische voertuigen die 22kW laden ondersteunen op één hand te tellen.

Bekijk al onze laadoplossingen

Onze merken.

De vraag naar energie in de vorm van stroom zal de aankomende jaren in rap tempo groter worden. Over enkele jaren heeft de helft van de Nederlandse automobilisten een stekkerauto. Deze moeten allemaal opgeladen worden, wat logischerwijs het meeste zal plaatsvinden na kantooruren. Je kunt je voorstellen dat dit een enorme piek zal veroorzaken op het elektriciteitsnet. Om dit te voorkomen is het de verwachting dat er rondom die pieken een hoger stroomtarief zal gelden, terwijl er om andere momenten een lager stroomtarief zal gelden om zo te zorgen voor meer spreiding.

De focus en ontwikkeling zal zich daardoor veel meer gaan richten op de opslag van energie bij huis en het terug leveren van energie vanuit de accu van de elektrische auto (Vehicle2Grid). Hoe mooi zou het zijn als je tijdens piekmomenten energie uit de accu van je elektrische voertuig kunt gebruiken om je huis te verwarmen en de wasmachine en vaatwasser te laten draaien. In de nacht, wanneer de tarieven weer gedaald zijn, zal de laadpaal vervolgens de auto weer opladen.

Onze populairste thuis laadpalen.

Easee Charge Lite
Easee Charge Lite

✓ Vrije keuze back-office
✓ Automatische verrekening mogelijk 
✓ Gebruiksvriendelijke App
✓ Innovatieve draadloze load balancing
✓ Geschikt voor laden tot 22kW
✓ Kies uit meerdere kleuren

Ratio Solar
Ratio Solar

✓ WiFi & Bluetooth connectie 
✓ Direct laden vanaf de zonnepanelen
✓ Laadvermogen instellen via App  
✓ Geschikt voor laden tot 22kW
✓ Made in Nederland

Alfen Single S-line
Alfen Single S-line

✓ Vrije keuze back-office
✓ Automatische verrekening mogelijk 
✓ Ingebouwde actieve load balancing
✓ Laadvermogen tot 11kW

EVBox Livo
EVBox Livo

✓ Autostart of RFID autorisatie
✓ Automatische verrekening mogelijk 
✓ Laadvermogen instellen via App  
✓ Geschikt voor laden tot 22kW
✓ Duurzame behuizing

Advies op maat nodig?


Gebruik onze laadpaal keuzehulp of neem contact met ons op.

Bestel eenvoudig online de beste laadpalen voor thuis of op kantoor. Met of zonder installatie.
Gebruik onze online keuzehulp om gelijk de beste laadpalen te vinden voor jouw elektrische auto.

Vinkje   Deskundig advies        


Vinkje   Online keuzehulp       

 

Vinkje   2 jaar installatiegarantie

 

Direct naar laadpaal keuzehulp

  • iDeal
  • Visa
  • Mastercard
  • American Express
  • Bancontact Mister Cash
  • PayPal
  • betaling achteraf is mogelijkbetaling achteraf is mogelijk

Oplaadpaal-Kopen.nl is onderdeel van TrafficSupply

TrafficSupply is dé grootste online aanbieder van verkeers-, tekst- en informatieborden en meer dan 10.000 verkeersgerelateerde producten. TrafficSupply bestaat uit meerdere webshopconcepten, onder te verdelen in Traffic, Parking en Safety. Bij ons koop je zowel verkeersborden met de daarbij behorende beugels en verkeersbordpalen, oplaadpalen voor elektrische auto’s, wegmarkeringen rondom parkeerterreinen maar ook diverse veiligheidsproducten voor de industrie en duurzaam straatmeubilair met een mooi design.

Klantbeoordelingen

feedbackcompany stars feedbackcompany logo Bekijk onze 5404 reviews

Ontvanger prestigieuze ondernemersprijs

Ontvanger prestigieuze ondernemersprijs FD Gazelle
alle shops