Jouw meterkast en de laadpaal.

Elektrische auto's zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Op 1 januari 2019 waren er al 139.000 auto's met een stekker, waarvan al 45.000 volledig elektrisch. Dit is een groei van 18% ten opzichte van een jaar eerder (bron: CBS). De aankomende jaren zal deze groei naar alle waarschijnlijkheid alleen maar verder door te zetten en met alle aankomende nieuwe volledig elektrische modellen is er ook steeds meer keuze voor jou, de consument.

Oké. Je bent klaar voor de aanschaf van een elektrische auto en wilt deze hoofdzakelijk thuis gaan opladen. Dan wil je natuurlijk dat de laadcapaciteit zo hoog mogelijk is en dat de auto zo snel mogelijk weer opgeladen is, maar:

Is je huidige netaansluiting in de meterkast al wel klaar voor een elektrische auto en een laadpaal? 

Deze vraag kunnen we niet 1, 2, 3 beantwoorden omdat er een aantal verschillende scenario's zijn. Deze verschillende scenario's ontstaan door de antwoorden op onderstaande vragen en welke combinatie bij jou van toepassing is:

1. Wat is het laadvermogen van mijn elektrische auto?
Elke elektrische auto heeft een acculader. Deze acculader kan doorgaans* alleen 1-fase of 3-fase wisselstroom (AC) laden.
De laadvermogens  van een 1-fase acculader zijn 3,7kW of 7,4kW. Respectievelijk 1x16a of 1x32a. 
De laadvermogen van een 3-fase acculader zijn 11kW of 22kW. Respectievelijk 3x16a of 3x32a
Gebruik onze keuzehulp en kies jouw elektrische auto om gelijk het maximale laadvermogen te zien van het gekozen voertuig 

2. Welke netaansluiting heb ik thuis? 1-fase of 3-fase en hoeveel Ampère?
Iedereen heeft thuis een meterkast waarin de elektriceit ofwel de netaansluiting binnenkomt. Ook dit kan, net als de auto lader, zowel 1-fase als 3-fasen zijn. 
De grootte van de aansluiting bepaalt hoeveel stroom er doorheen kan. 
Veelvoorkomende situaties zijn bij 1-fase vaak 1x30a tot 1x40a. Bij 3-fase is dit veelal 3x25a, maar kan het ook 3x35a zijn. 
Als je een 1-fase groepenkast in de meterkast hebt, dan staat er 220/230V op de elektriciteitsmeter.
Als je een 3-fasen groepenkast in de meterkast hebt, dan staat er 3x220/230V of 380/400V op de elektriciteitsmeter.

Info afbeelding vermogens

Zoals gezegd zijn er aan de hand  van de antwoorden op bovengenoemde vragen een veelvoud aan situaties mogelijk en zijn er soms helaas ook beperkingen. 
We hebben hieronder de meest voorkomende scenario's uitgelicht zodat jij straks precies weet of jouw netaansluiting al klaar is voor een laadpaal en wat je laadvermogen is. 

Jouw meterkast en de laadpaal.

Je hebt thuis een 3-fasen netaansluiting van 3x25a en een elektrische auto met een 3-fasen lader. 

✅Dit is een gunstig scenario waarbij in principe geen aanpassingen nodig zijn, omdat zowel de aansluiting thuis en de acculader van de elektrische auto een 3-fasen aansluiting hebben. 

We adviseren wel om een laadpaal te nemen met een actieve load balancing functie. Wanneer de auto aan het laden is verbruikt deze 3x16a. Als je dit aftrekt van het totale vermogen van 3x25a, dan blijft er simpelweg 3x9a over voor het overige huishouden. De actieve load balancer communiceert met de slimme meter in de meterkast welke het totale stroomverbruik in het huishouden monitort en overbelasting voorkomt.

Er zijn op dit moment slechts enkele elektrische auto's welke 22kW laden ondersteunen. Hiervoor is tevens een verzwaarde netaansluiting vereist van tenminste 3x35a. Hierbij zijn de periodieke netwerkkosten substantieel hoger zijn dan bij een standaard 3x25a aansluiting. Mocht je over deze aansluitcombinatie toch advies willen. Neem gerust contat met ons op.

Jouw meterkast en de laadpaal.

Je hebt thuis een 1-fase netaansluiting en een elektrische auto met een 1-fasen lader. 

Het vermogen van je 1-fase netaansluiting kan variëren van 1x25a tot 1x40a.
✅Dit is een redelijk gunstig scenario waarbij aanpassingen niet perse noodzakelijk zijn, omdat zowel de aansluiting thuis en de acculader van de elektrische auto een 1-fase aansluiting hebben.

De meeste 1-fase elektrische auto's hebben een maximaal laadvermogen van 7,4kW (32a).
Als je een laag vermogen hebt van bijvoorbeeld 1x25a of 1x30a, dan is het advies wel om deze te verzwaren naar bij voorkeur 1x40a. Dit is niet noodzakelijk, maar met 1x25a of 1x30a zul je aanzienlijk minder snel kunnen laden. 

Het is bij dit scenario -ongeacht het vermogen van je netaansluiting- altijd min of meer een noodzaak om een laadpaal te nemen met een actieve load balancing functie. De actieve load balancer communiceert met de slimme meter in de meterkast welke het totale stroomverbruik in het huishouden monitort en overbelasting voorkomt. 

Je kunt uiteraard ook kiezen voor een 1-fase 3.7kw (16a) laadpaal. Dit is  echter wel een vrij laag vermogen met een trage laadsnelheid, welke oorspronkelijk bedoeld is voor het laden van Plug In Hybride voertuigen. 

Jouw meterkast en de laadpaal.

Je hebt thuis een 1-fase netaansluiting van en een elektrische auto met een 3-fasen lader. 

⚠️Bij deze combinatie is een verzwaring/aanpassing in de meterkast vereist, omdat de aansluiting thuis 1-fase is en de acculader van de elektrische auto een 3-fase aansluiting heeft. De netaansluiting dient door de netbeheerder omgezet / verzwaard te worden van 1-fase naar 3-fase. In veruit de meeste gevallen zal deze omgezet / verzwaard worden naar een standaard 3-fase aansluiting (3x25a).

Let op. Voorafgaand aan de verzwaring van de netaansluiting door de netbeheerder, moet de meterkast worden voorbereid op de 3-fasen aansluiting. De groepen worden hierbij opgesplitst in 3 groepen, zodat deze (na de verzwaring door de netbeheerder) door 3 separate fasen gevoed worden. Uiteraard blijven de geplitste groepen tijdelijk gevoed door de 1 fase aansluiting tot de netbeheerder heeft aangesloten op 3 fasen. Deze voorbereidingen in de meterkast worden niet door de netbeheerder worden gedaan, maar moeten door een erkend installateur uitgevoerd worden.
Wij kunnen deze werkzaamheden ook voor je uitvoeren.

Wanneer de netaasluiting is verzwaard van 1-fase naar 3-fasen kun je voor jouw nieuwe situatie terugvallen op scenario 1.

Jouw meterkast en de laadpaal.

Je hebt thuis een 3-fasen netaansluiting van en een elektrische auto met een 1-fase lader. 

⚠️Een veelvoorkomend en complex scenario, waarbij in principe geen aanpassingen nodig zijn in de meterkast. 
De complexiteit van deze combinatie heeft te maken met het lage(re) vermogen per fase van een 3-fasen netaansluiting, terwijl je voor het opladen van de auto een grote(re) 1-fase nodig hebt. Voor het laden van 7,4kW heb je namelijk een 32a fase nodig. Met een standaard 3-fasen aansluiting van 3x25a is de maximale laadsnelheid dus al niet haalbaar. Een zwaardere 3-fasen aansluiting van 3x35a is vaak niet interessant omdat dit ten opzichte van een 3x25a aanzienlijk hogere periodieke netwerkkosten met zich meebrengt.

Hoe lossen we dit op? De meest voorkomende oplossing is een laadpaal met actieve load balancing. De laadpaal 7,4kW (1x32a) wordt vervolgens op één  fase (25a) van de netaasluiting aangesloten. De maximale laadsnelheid komt hiermee op circa 5.8kW.  De actieve load balancer communiceert met de slimme meter in de meterkast welke het totale stroomverbruik in het huishouden monitort en overbelasting voorkomt.

Zonder load balancing ben je verplicht het laadstation af te zekeren op 16a, wat resulteert in een relatief lage laadsnelheid van 3.7kW

Een andere oplossing is een DC (snel)lader. Deze levert gelijkstroom in plaats van wisselstroom en kan een 1-fase elektrische auto veel sneller opladen wanneer je een 3-fase netaansluiting hebt.

Jouw meterkast en de laadpaal.

Je hebt een elektrische auto met een 2-fase lader

Dit is een uitzonderlijk scenario welke op dit moment alleen voorkomt bij de Volkswagen E-Golf. 
We behandelen in dit scenario thuissituaties met een 1-fase netaansluiting en met een 3-fasen netaansluiting. 
✅In principe is dit in beide gevallen wel een gunstig scenario

In geval van een 1-fase aansluiting kun je scenario 2 hierboven als uitgangspunt nemen en is je maximale laadvermogen 7.4kW (1x32a).
Hierbij volstaat een 1-fase laadstation met een laadvermogen van 7.4kW

In geval van een 3-fasen aansluiting is je maximale laadvermogen ook 7.4kW, echter verdeeld over 2-fasen (2x16a).
Hierbij heb je wel een 3-fase laadstation nodig 11kW. Met een 1-fase laadstation kun je niet over 2-fasen laden.

En nu...

Als het goed is past jouw situatie bij één van de hierboven genoemde scenario's en weet je nu welk laadpaal vermogen je nodig hebt.
Hiermee is de belangrijkste vraag beantwoord. 

Hieronder staat verschillende laadpalen welke geschikt zijn voor alle scenario's. Je kiest bij de productopties  op de gekozen laadpaal productpagina het benodigde laadvermogen. De laadpalen hebben daarnaast allemaal hun eigen unieke onderscheidende kenmerken, zoals Load Balancing, Slimme functies zoals verrekenen of WiFi & BlueTooth connectie. 

Kies welke laadpaal het beste aansluit bij jouw wensen / eisen pakket.

Wij kunnen de laadpaal ook voor je plaatsen en installeren.
Bekijk onderaan deze pagina de verschillende pakketten en selecteer het pakket wat het beste past bij jouw situatie ✅

Alfen Single Pro-Line socket
Alfen Single Pro-Line socket

✓ Open software protocol (OCCP)
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Optionele Load Balancing module
✓ Met vaste kabel
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Alfen Single Pro-Line vaste kabel
Alfen Single Pro-Line vaste kabel

✓ Open software protocol (OCCP)
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Optionele Load Balancing module
✓ Met vaste kabel
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

EVBox Elvi socket
EVBox Elvi socket

✓ WiFi & Bluetooth connectie
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Laadvermogen instellen via App
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW


EVBox Elvi vaste kabel
EVBox Elvi vaste kabel

✓ WiFi & Bluetooth connectie
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Laadvermogen instellen via App
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Ecotap Homebox LZR socket
Ecotap Homebox LZR socket

✓ Stalen behuizing
✓ Laden zonder registratie
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Optioneel met Load Balancer
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Ecotap Homebox LZR vaste kabel
Ecotap Homebox LZR vaste kabel

✓ Stalen behuizing
✓ Laden zonder registratie
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Optioneel met Load Balancer
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Pakket 1 - Installatie zonder graafwerk
Pakket 1 - Installatie zonder graafwerk

Situatie voorbeeld:
Laadstation wordt geplaatst op wand in nabijheid van meterkast. Graafwerkzaamheden zijn niet nodig en en de kabels kunnen zonder gebruik van de kruipruimte in meterkast komen.

Pakket 2 - Installatie met graafwerk
Pakket 2 - Installatie met graafwerk

Laadstation wordt geplaatst op wand op paal in nabijheid van meterkast. Graafwerkzaamheden zijn vereist en de kabels kunnen zonder gebruik van de kruipruimte in meterkast komen.

Pakket 3 - Installatie met kruipruimte en/of graafwerk
Pakket 3 - Installatie met kruipruimte en/of graafwerk

Situatie voorbeeld 1:
Laadstation wordt geplaatst op een paal (optie). Graaf- en/of straatwerkzaamheden zijn vereist en de kabel dient b.v. via de kruipruimte in de meterkast te komen.

Situatie voorbeeld 2:
Laadstation wordt bevestigd aan buitenmuur en de kruipruimte wordt gebruikt om deze te bereiken.

Trustpilot