• Gecertificeerd installateur
  • Hoge klanttevredenheid
  • Korting bij directe betaling
  • Duurzame productie

Overzicht bestelling

Winkelmand 0
alle shops
TrafficSupply webshops Informatiebord.nl Oplaadpaal-Kopen.nl Scheepvaartbord.nl SnelheidsdisplayKopen.nl StraatmeubilairKopen.nl RookvrijTerrein.nl BuurtPreventiebord.nl HuisnummerpaalKopen.nl Hondenpoepbord.nl Veiligheidsbord.nl VerkeersspiegelKopen.nl Wegvakmarkering.nl

Laadvermogen

Fasen, capaciteit en jouw meterkast

Jouw meterkast, elektrische auto en laadpaal.

Elektrische auto's zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Op 1 januari 2019 waren er al 139.000 auto's met een stekker, waarvan al 45.000 volledig elektrisch. Dit is een groei van 18% ten opzichte van een jaar eerder (bron: CBS). De aankomende jaren zal deze groei naar alle waarschijnlijkheid alleen maar verder door te zetten en met alle aankomende nieuwe volledig elektrische modellen is er ook steeds meer keuze voor jou, de consument.

Oké. Je bent klaar voor de aanschaf van een elektrische auto en wilt deze natuurlijk ook thuis opladen. Dan wil je natuurlijk dat de laadcapaciteit zo hoog mogelijk is en dat de auto zo snel mogelijk weer opgeladen is, maar:

Is de huidige netaansluiting thuis in je meterkast al wel klaar voor een elektrische auto en laadpaal?

1. Wat is het laadvermogen van mijn elektrische auto?
Elke elektrische auto heeft een boordlader. Deze boordladers kunnen meestal alleen 1-fase of 3-fasen wisselstroom (AC) laden.

De laadvermogens  van een 1-fase boordlader zijn 3,7kW (1x16a) of 7,4kW (1x32a)
De laadvermogen van een 3-fasen boordlader zijn 11kW (3x16a) of 22kW (3x32a)

Daarnaast zijn er enkele voertuigen die ook 2-fasen laden ondersteunen

Gebruik onze keuzehulp en kies jouw elektrische auto om gelijk het maximale laadvermogen te zien van het gekozen voertuig

2. Welke elektriciteitsaansluiting heb ik thuis?
Iedereen heeft thuis een meterkast waarin elektriciteit ofwel de netaansluiting binnenkomt. Ook dit kan, net zoals bij elektrische auto's, zowel 1-fase als 3-fasen zijn. De grootte van de aansluiting bepaalt hoeveel stroom er geleverd kan worden.

Veelvoorkomende 1-fase aansluitingen zijn 1x30a tot 1x40a.
De meest voorkomende 3-fasen aansluiting is 3x25a, maar dit kan ook 3x35a zijn. Al betaal je in geval van de laatstegenoemde wel een aanzienlijk hoger capaciteitstarief bij je netbeheerder (niet standaard).

Weet je niet wat voor netaansluiting je hebt? Informeer hierover dan bij je netbeheerder

Jouw meterkast en de laadpaal.

Aan de hand van deze vraag en antwoorden zijn er verschillende scenario's mogelijk, waarvan er één van toepassing is op jouw situatie. Bekijk hieronder welk scenario bij jou van toepassing is om vervolgens te komen tot een geschikte oplaadpaal!

Aan de hand van deze vraag en antwoorden zijn er verschillende scenario's mogelijk, waarvan er één van toepassing is op jouw situatie. Bekijk hieronder welk scenario bij jou van toepassing is om vervolgens te komen tot een geschikte oplaadpaal!

Je hebt thuis een 3-fasen netaansluiting van 3x25a en een elektrische auto met een 3-fasen boordlader. 

 
✅ Dit is een gunstig scenario waarbij in principe geen aanpassingen nodig zijn, omdat zowel de aansluiting thuis en de acculader van de elektrische auto een 3-fasen aansluiting hebben. 

We adviseren wel om een laadpaal te nemen met een actieve load balancing functie. Wanneer de auto aan het laden is verbruikt deze 3x16a. Als je dit aftrekt van het totale vermogen van 3x25a, dan blijft er simpelweg 3x9a over voor het overige huishouden. De actieve load balancer communiceert met de slimme meter in de meterkast welke het totale stroomverbruik in het huishouden monitort en overbelasting voorkomt.

Je hebt thuis een 1-fase netaansluiting en een elektrische auto met een 1-fasen lader. 

 
✅ Dit is een redelijk gunstig scenario waarbij aanpassingen niet perse noodzakelijk zijn, omdat zowel de aansluiting thuis en de acculader van de elektrische auto een 1-fase aansluiting hebben.

De meeste 1-fase elektrische (of hybride) auto's hebben een laadvermogen van 7,4kW (32a).
Als je een laag vermogen hebt van bijvoorbeeld 1x25a of 1x30a, dan is het advies wel om deze te verzwaren naar bij voorkeur 1x40a.

Het is bij dit scenario -ongeacht het vermogen van je netaansluiting- altijd min of meer een noodzaak om een laadpaal te kiezen met een actieve load balancing functie. De actieve load balancer communiceert met de slimme meter in de meterkast welke het totale stroomverbruik in het huishouden monitort en overbelasting voorkomt.

Je hebt thuis een 1-fase netaansluiting van en een elektrische auto met een 3-fasen lader. 


⚠️Bij deze combinatie is een verzwaring/aanpassing in de meterkast vereist, omdat de aansluiting thuis 1-fase is en de acculader van de elektrische auto een 3-fase aansluiting heeft. De netaansluiting dient door de netbeheerder omgezet / verzwaard te worden van 1-fase naar 3-fase. In veruit de meeste gevallen zal deze omgezet / verzwaard worden naar een standaard 3-fase aansluiting (3x25a).

Let op: voorafgaand aan de verzwaring van de netaansluiting door de netbeheerder, moet de meterkast worden voorbereid op de 3-fasen aansluiting. De groepen worden hierbij opgesplitst in 3 groepen, zodat deze (na de verzwaring door de netbeheerder) door 3 separate fasen gevoed worden. Uiteraard blijven de geplitste groepen tijdelijk gevoed door de 1 fase aansluiting tot de netbeheerder heeft aangesloten op 3 fasen. Deze voorbereidingen in de meterkast worden niet door de netbeheerder worden uitgevoerd, maar door een erkend installateur.

Je hebt thuis een 3-fasen netaansluiting van en een elektrische auto met een 1-fase lader. 


⚠️
Een veelvoorkomend en complex scenario, waarbij in principe geen aanpassingen nodig zijn in de meterkast. 

De complexiteit van deze combinatie heeft te maken met het lage(re) vermogen per fase van een 3-fasen netaansluiting, terwijl je voor het opladen van de auto een grote(re) 1-fase nodig hebt. Voor het laden van 7,4kW heb je namelijk een 32a fase nodig. Met een standaard 3-fasen aansluiting van 3x25a is de maximale laadsnelheid dus al niet haalbaar. Een zwaardere 3-fasen aansluiting van 3x35a is vaak niet interessant omdat dit ten opzichte van een 3x25a aanzienlijk hogere periodieke netwerkkosten met zich meebrengt.

Hoe lossen we dit op? De meest voorkomende oplossing is een laadpaal met actieve load balancing. De laadpaal 7,4kW (1x32a) wordt vervolgens op één  fase (25a) van de netaasluiting aangesloten. De maximale laadsnelheid komt hiermee op circa 5.8kW.  De actieve load balancer communiceert met de slimme meter in de meterkast welke het totale stroomverbruik in het huishouden monitort en overbelasting voorkomt.

Zonder load balancing ben je genoodzaakt het laadstation af te zekeren op 16a, wat resulteert in een relatief lage laadsnelheid van 3.7kW

Je hebt een elektrische auto met een 2-fase lader

Dit is een uitzonderlijk scenario welke zeer beperkt voorkomt (vb. Volkswagen E-Golf)

✅In principe is dit in beide gevallen een neutraal tot gunstig scenario

In geval van een 1-fase aansluiting kun je scenario 2 hierboven als uitgangspunt nemen en is je maximale laadvermogen 7.4kW (1x32a).
Hierbij volstaat een 1-fase laadstation met een laadvermogen van 7.4kW

In geval van een 3-fasen aansluiting is je maximale laadvermogen ook 7.4kW, echter verdeeld over 2-fasen (2x16a).
Hierbij heb je wel een 3-fase laadstation nodig 11kW. Met een 1-fase laadstation kun je niet over 2-fasen laden.

En nu...

Als het goed is past jouw situatie bij één van de hierboven genoemde scenario's en weet je nu welk laadpaal vermogen je nodig hebt.
Hiermee is de belangrijkste vraag beantwoord. 

Hieronder staat verschillende laadpalen welke geschikt zijn voor alle scenario's. Je kiest bij de productopties  op de gekozen laadpaal productpagina het benodigde laadvermogen. De laadpalen hebben daarnaast allemaal hun eigen unieke onderscheidende kenmerken, zoals Load Balancing, Slimme functies zoals verrekenen of WiFi & BlueTooth connectie. 

Kies welke laadpaal het beste aansluit bij jouw wensen / eisen pakket.

Wij kunnen de laadpaal ook voor je plaatsen en installeren.
Bekijk onderaan deze pagina de verschillende pakketten en selecteer het pakket wat het beste past bij jouw situatie ✅

Alfen Single Pro-Line socket
Alfen Single Pro-Line socket

✓ Vrije keuze back-office
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Optioneel met ingebouwde load balancer
✓ Plug&Charge of RFID (kaartlezer)
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Alfen Single Pro-Line vaste kabel
Alfen Single Pro-Line vaste kabel

✓ Vrije keuze back-office
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Optioneel met ingebouwde load balancer
✓ Plug&Charge of RFID (kaartlezer)
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

EVBox Elvi socket
EVBox Elvi socket

✓ WiFi & Bluetooth connectie
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Laadvermogen instellen via App
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

EVBox Elvi vaste kabel
EVBox Elvi vaste kabel

✓ WiFi & Bluetooth connectie
✓ Automatische verrekening mogelijk
✓ Laadvermogen instellen via App
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Ecotap Homebox LZR socket
Ecotap Homebox LZR socket

✓ Stalen behuizing
✓ Laden zonder registratie
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Ecotap Homebox LZR vaste kabel
Ecotap Homebox LZR vaste kabel

✓ Stalen behuizing
✓ Laden zonder registratie
✓ Plug&Charge of RFID
✓ Laadvermogen 3,7kW tot 22kW

Pakket 1 - Installatie zonder graafwerk
Pakket 1 - Installatie zonder graafwerk
Situatie voorbeeld: Laadstation wordt geplaatst op wand in nabijheid van meterkast. Graafwerkzaamheden zijn niet nodig en en de kabels kunnen zonder gebruik van de kruipruimte in meterkast komen.
Pakket 2 - Installatie met graafwerk
Pakket 2 - Installatie met graafwerk
Laadstation wordt geplaatst op wand op paal in nabijheid van meterkast. Graafwerkzaamheden zijn vereist en de kabels kunnen zonder gebruik van de kruipruimte in meterkast komen.
Pakket 3 - Installatie met kruipruimte en/of graafwerk
Pakket 3 - Installatie met kruipruimte en/of graafwerk
Situatie voorbeeld 1: Laadstation wordt geplaatst op een paal (optie). Graaf- en/of straatwerkzaamheden zijn vereist en de kabel dient b.v. via de kruipruimte in de meterkast te komen. Situatie voorbeeld 2: Laadstation wordt bevestigd aan buitenmuur en de kruipruimte wordt gebruikt om deze te bereiken.

Trustpilot